37 cana mâl olan paspas skandalı! 3 kıtada toplatıldı, 42 milyar liralık zarar

Elizabet

Administrator
Yönetici
Katılım
Ocak 16, 2025
Mesajlar
83,529
Tepkime puanı
0
Puanları
36
6781315c4870ab9862fcddd0.jpg

Derleyen: Betül Topaklı / Milliyet.com.tr -Hız sınırının aşılması, trafikte en çok yapılan ihlallerden biri ve trafik kazalarının gerçekleşmesinde büyük rol oynuyor. Ancak seyir halindeyken siz hız yapmasanız da otomobilinizin aniden kontrolsüz bir şekilde hızlanabileceğini söylesek... Kulağa imkansız gibi gelse de2009 yılında Toyota’nın ürettiği araçlarda tam olarak böyle bir durum yaşandı.

677e2e683d6e406b65532963.jpg


Değişen alanlarda üretim yapan ve büyük bir model yelpazesine sahip olan Toyota, dünyanın en büyük otomotiv şirketlerinden biri olarak görülüyordu. Ancak ünlü otomotiv şirketinin adı 2009 yılında 12 milyon otomobilin geri çağrılmasına sebep olan hatalı gaz pedalı skandalıyla anılmaya başladı.

ABD’DEKİ SATIŞLARINI ASKIYA ALDI

Tarihler 2009 yılının ocak ayını gösterirken Toyota, emniyet kemeri ve egzoz sisteminde tespit edilen hatalar nedeniyle 1,3 milyon aracı geri çağırdı. Ancak söz konusu bu durum henüz fırtına öncesi sessizlikti. Çünkü kaza raporlarını inceleyen ve araçlardaki sistemleri analiz eden ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA), Toyota’ya durumu bildirdi ve dev üretici, aynı yılın kasım ayında, ABD’deki 4 milyon aracı geri çağırdığını duyurdu. Yapılan açıklamada ise, gaz pedallarının sürücü paspaslarına sıkışması sonucu araçların çok yüksek hızlara ulaşabileceği ve bu sıkışmanın aracın durmasını zorlaştırabileceği ifadesi yer alıyordu. Sebep olabileceği ciddi kazalar dikkate alınarak her bir araç, Toyota’nın ABD’deki servislerinden toplandı ve araçlara gerekli değişiklikler yapıldı.

Alıntı Metni
Bruce Lee'yi iyileştiren akıl hocası! Astrolog ne dediyse çıktı, tüm ünvanları reddetti

677e2eb63d6e406b6553296d.jpg


ÇAĞIRMALAR AVRUPA VE ÇİN’DE DE BAŞLADI

Yaşanan geri çağırma sürecinin nasıl gelişeceğini merakla takip eden ABD dışındaki Toyota müşterileri, araçlarını güvenlik gerekçeleriyle kullanmıyor ve şirketten gelecek açıklamayı bekliyorlardı. 28 Ocak 2010’da nihayet Toyota’dan beklenen açıklama geldi ve geri çağırmaların Avrupa ve Çin’de de başlayacağı duyuruldu. Toyota tarafından yapılan açıklamada oldukça yaygın kullanıma sahip Yaris ve Auris’in de dahil olduğu 8 modelden 1,8 milyon aracın geri çağrılacağı belirtildi. Geri çağırmaların genişlemesiyle eş zamanlı olarak Toyota soruşturmasını derinleştiren ABD, kongre araştırmacıları vasıtasıyla 25 Şubat’ta gerçekleşecek duruşma öncesi şirketten bilgi talebinde bulundu.

Alıntı Metni

Süreci yakından takip eden ABD hükûmeti, büyük duruşma öncesi sorunun tespit edildiği gibi harekete geçilip geçilmediğini öğrenmek için Toyota’dan belge talebinde bulundu. Bu talepten kısa bir süre sonra sızdırılan bazı e-postalar, şirket çalışanlarının ABD denetleyicilerini paspaslarla ilgili problemde tümüyle bir geri çağırmaya gerek olmaması konusunda ikna edip Toyota için 100 milyon dolardan fazla tasarruf ettiklerini ortaya koyuyordu.

677e2ec93d6e406b6553296f.jpg


PASPALAR 37 KİŞİNİN HAYATINA MÂL OLDU

Gaz pedalı ve paspas sorunu kaynaklı kazaları inceleyen NHTSA, ilk aşamada 21 kişinin ölümünün bu hatalarla bağlantılı olabileceğini tespit etti. Fakat daha sonra gelen şikâyetleri de değerlendirmeye alan kurum, bu sayıyı 37’ye çıkardı. Tüm belgeleri toplayan ve iddiaları değerlendiren mahkeme heyeti, sürecin daha detaylı araştırılması gerektiği için 25 Şubat’taki duruşmada davayı sonlandırmadı. Yıllar süren mahkeme sürecinde incelenen kaza raporları ve toplanan bazı deliller sonucunda ölümlü kazaların bir kısmı, sürücü hatası olarak nitelendirilirken bir kısmının da mekanik ve elektriksel sorunlardan kaynaklandığı sonucuna varıldı.

Yer: İstanbul... Milyonlarca lira bankada buhar oldu

HATASININ BEDELİ 1,2 MİLYAR DOLAR OLDU

Kongre araştırmacılarının yaptığı araştırmalar sonucunda arızanın, tespit edildikten 4 ay sonra ABD hükümetine bildirildiği anlaşıldı. Bu geç bilgilendirmeyle Toyota’nın müşterilerinin hayatını riske attığını açıklayan ABD, Japon otomobil üreticisine 16,4 milyon dolar ceza kesti. Toyota da dava açılması olasılığından ve anlaşmazlığın uzamasından kaçınmak için direkt olarak 16,4 milyon dolarlık cezayı ödemeyi kabul ettiğini duyurdu. 2013 yılında devam eden dava süreci kapsamında 32,4 milyon dolar daha ödemek zorunda kalan Toyota’ya en büyük ceza 2014’ün mart ayında geldi ve şirket, ABD Adalet Bakanlığı ile anlaşma sağlayarak 1,2 milyar dolarlık (42 milyar lira) para cezası ödemeyi kabul etti.

677e2edf3d6e406b65532972.jpg


ARTIK ARAÇLARINI PEK ÇOK TESTE TABİ TUTUYOR


Ödediği rekor para cezalarının yanı sıra geri çağırma maliyetleriyle de baş etmek zorunda kalan Toyota, yaşanan süreç boyunca hisse fiyatlarında yaşanan düşüşle de büyük bir zarara uğradı. Aldığı maddi hasara ek olarak itibar kaybı da yaşayan şirket, günümüzde bu tür bir hata yaşanmaması için araçlarını birçok güvenlik testinden geçirdikten sonra son kullanıcıya ulaştırıyor.

Masterchef Türkiye şampiyonu canlı yayında belli oldu! İşte kupayı kazanan isim
Mohammed Salah gerçeğini açıkladı! Galatasaray iddialarına yanıt: Başka bir seçeneği yok
 
Üst